Kálváriások könyvtári blogja

CÍMÜNK: -- Kálváriaparti Általános Iskola és Sportiskola könyvtára, 3200 Gyöngyös, Kócsag út 40. -- E-MAIL: konyvtar[kukac]kalvaria[pont]sulinet[pont]hu -- RÉGI BLOGUNK (2007.07. - 2012.04.): http://kalvariakt.klog.hu

 34308074192_e940c3a873_z.jpg

A Szitakötő ökológiai és művészeti folyóirat 6 éve van jelen az iskolánkban. Szakköri keretek között 4 éve dolgozunk vele. Az idei tanévben is sok tanulót vonzott ez a lehetőség, ezért két csoportban, két időpontban, de azonos tematikával dolgoztunk. Túlnyomó többségben 2-4. évfolyamos tanulók alkotják a tagságot, de vannak felső tagozatosok is mindkét csoportban. Összesen 40-45 fős létszámmal működünk az idén.

A Szitakötő számai mindig egy-egy olyan témát járnak körül művészeti és tudományos megközelítésben, amelyek mindenkit érintenek, s a legkisebbeknek is vannak tapasztalataik, de legalábbis elképzeléseik róluk. Témája volt a lapnak az elmúlt években például: - a robotok világa, - a fény, - a színek, - a hangok, - a rosszaság-jutalmazás-büntetés, - a közös-ség fogalma, - a gyerekjogok, - a szerencse-hiedelmek-babonák fogalomköre, - a vendég-ség kultúrája, - a sárkányok, - a testvérek.

A kicsiknél inkább a mesék és versek segítenek megközelíteni az adott témát, s kevesebbet lehet meríteni a tudományos cikkekből, a nagyobbakkal már az ismeretközlő cikkek tartalmát is részletesen fel lehet dolgozni, de tőlük sem idegenek a lap sajátos stílusú, modern, játékos hangvételű meséi és versei. Minden korosztályra nagy hatással van a lap színes, gazdagon illusztrált, művészi színvonalú megjelenése. Mindezek a sajátosságok különösen alkalmassá teszik a Szitakötőt a komplex, élményszerű feldolgozásra.

Rendszeresen alkalmazott módszereink: egy-egy írás elolvasása utáni beszélgetés, személyes élmények, vélemények kibontása, 4-5 fős csoportokban tevékenykedés, az olvasmányok továbbgondolása, egy-egy szituáció eljátszása, párbeszédek rögtönzése, szereplők megjelenítése rajzban, bábban, bábjátékban. Az idén új előadásmódot próbáltunk ki a papírszínház bevezetésével. A "Testőr" című testvér-történetet dolgoztunk fel első próbálkozásként. Előkészítésképpen megismerkedtünk egy grafikus által tervezett, készen vásárolt papírszínházi mesével. (Tasi Katalin - Maros Krisztina: „A vízcsepp”) Aztán a mi történetünket jelenetekre bontva megrajzoltunk, a lényegkiemelésre és az érzelmek ábrázolására koncentrálva. Végül gyakoroltuk a mese közös felolvasását és a színházi élmény minél teljesebbé tételét. Mindenki részt vett az előadásban, egyszer mint alkotó-közreműködő, máskor mint értő közönség. A szülőket és pedagógusokat is meghívtuk.  

A szakkörre jellemző, hogy sokat kreatívkodunk, kézműveskedünk. Alkotásaink láthatók a Szitakötő szakköri falon a zsibongóban. A változatosság fontos alapelvünk, hiszen szakkört délután 4 és 5 óra között tartjuk, mondhatjuk, hogy a munkanap végén, „túlórában”. Tehát mindent el kell követni, hogy a lap kínálta sokszínű tematikán és írásokon túl, a tevékenységi formák is nagyon változatosak és játékosak legyenek.

Nagyon figyelünk a gyerekek egyéniségére, pozitív tulajdonságaira és képességeire. Úgy alakítjuk a szakköri foglalkozásokat, hogy mindenkinek alkalma legyen megmutatni, amiben ügyes, de fejlődjön az a képessége is, amiben kevésbé jó. Fontosnak tartjuk a jó közösség kialakítását, ahol figyelmesek, elfogadóak, segítőkészek egymással a gyerekek. Szintén nagy hangsúlyt helyezünk az önállóságuk, szervezési képességeik fejlesztésére. Mivel többnyire kisebb csoportokban kell egy-egy feladatot megoldani, ez magával hozza az együttműködési képesség, az alkalmazkodás, munkamegosztás fejlődését. Nagyon jó látni, hogy a változó összetételű csoportok legtöbbször eredményesen, időre megbirkóznak olyan összetett feladatokkal, mint egy mese bábszínházi előadása.

Mi szakkörvezetők 67 másik iskola pedagógusaival együtt tagjai vagyunk a Szitakötő lap online módszertani műhelyének, ahol jó ötleteket, módszereket tanulhatunk egymástól. A folyóirat weboldalára ugyanis mindenki rendszeresen feltölti óraleírásait, rejtvényeit, feladatlapjait, szemléltető anyagait, így átvehetjük azokat egymástól vagy továbbgondolhatjuk, átalakíthatjuk.  

  1. május 12. Hevesi Mária, Salga Anna szakkörvezetők

    A papírszínházi előadáson készült fotók.

Címkék: Szitakötő

Szólj hozzá!

aranyj.gif

  • 4 éves korában már tudott olvasni.
  • 14 éves korában segédtanítóként kezdett dolgozni.
  • 16 évesen beiratkozott a Debreceni Kollégiumba, egy év kihagyással 3 évig volt a diákja, de nem érettségizett le.
  • Tudott gitározni.
  • Festő vagy szobrász szeretett volna lenni a kollégiumi évek alatt.
  • Tudott latinul, görögül, németül, (ezeket az iskolában sajátította el), angolul és franciául önállóan tanult meg
  • Szép szeme, különös tekintete volt. „Sohasem láttam felnőtt embernél oly végtelenül jóságos s oly nagy gyöngédséget kifejező szemeket, melyeket rendszerint valami fátyolféle takart.... Befelé nézett, mint azok szoktak, akiknek gazdag benső világuk van." (egy gimnáziumi tanítványa)
  • Akadémiai vezető tisztsége (titkár majd főtitkár) miatt 10 évig nem írt verseket.
  • Korának legnagyobb kitüntetését, a király által adományozott lovagkeresztet visszautasította. Többször is rá akarták beszélni, hogy vegye át, végül levélben elküldték neki, de meg se nézte, soha nem bontotta ki a dobozát. Érzéseit A csillag-hulláskor című ironikus versfüzérben örökítette meg:
    „Járnak hozzám méltóságok, / Kötik rám a méltóságot: / Megbocsásson méltóságtok, / Nem érzek rá méltóságot.” Kosztolányi Dezső, Faludy György és mások szerint létezett ennek nyersebb verziója is, amit Arany egyenesen az érdemkereszt csomagolópapírjára írt: „Hasfájásban szenvedek, / Kiskeresztet küldenek, / Ha csak egyet tojhatnám, / Száz keresztért nem adnám.”
  • Tüdőgyulladásban halt meg – egyesek szerint a pesti Petőfi-szobor avatásán fázott meg.

  • Walesben díszpolgári címet kapott 200. születésnapján.

Címkék: életrajz Arany János

Szólj hozzá!

Már három könyvünk is van az írói pályáját csak néhány éve elkezdő, de gyorsan ismertté és népszerűvé váló pszichológus írónőtől.

Állat allat_kavezoo.jpgKávéZoo

A dzsungel széli KávéZoot két antilop üzemelteti. A vendégek tigrisek, oroszlánok, struccok, papagájok, pókok, pingvinek, kolibrik. A mesékben ráismerhetünk valós, természetbeni tulajdonságaikra: az antilopok, Antika és Lopez  szökellve közlekednek, félnek a ragadozó nagyvadaktól, a szavannán élnek és persze nem szoktat kávét inni. Ám a történet azzal kezdődik, hogy egyszer csak eszükbe jut kávézót nyitni. A nehezen induló vállalkozás gazdáiként mindent megtesznek, hogy elégedettek legyenek a KávéZoo vendégei. Emberi viselkedésmintákat követnek, csakúgy, mint a többi szereplő. A pingvinek helyezkednek, az ara-vőlegény tutyimutyi, a struccok üzletpolitikája: struccpolitika, az oroszlánok kegyet gyakorolnak, a tigris meg simán egy vérengző húszabáló legalábbis addig, míg meg nem kóstolja Antika rizspudingját. Aztán benéz a KávéZooba a fenn költő kolibri is, a férje tetemét mazsolás joghurtba forgató víg/fekete özvegy és nem mellesleg egy egész majomhorda... Mindez nagyon olvasmányos, vicces, szórakoztató. 

3267886_3.jpgHelló, felség!

A Göröngyös Úti Iskola éppen olyan, mint bármely másik iskola. Itt is mindig történik valami! Most például a 2/b-be érkezik egy új gyerek. Természetesen az egész osztály ég a kíváncsiságtól: vajon milyen lesz az új fiú?
Csuda Gábor már érkezése napján kiérdemli osztálytársaitól a Csudabogár nevet. És bizony a tanárainak, szüleinek, meg az iskolaigazgatónak is okoz némi fejtörést. Pedig Gábor szeret barátkozni, és a tanulást sem hanyagolja el.
Akkor hát mi olyan furcsa az új fiúban? Kiderül a könyvből, ami önmagunk tiszteletére, személyiségünk felvállalására tanít bennünket.

847750_5.jpgLabirintó

Létezik valahol egy vízi útvesztő: Labirintó. Titkát sokan próbálták már kifürkészni, de azok a kalandorok, akik nekivágtak hajóikkal a zegzugos csatornáknak, azóta sem tértek vissza a kikötővárosba. Hősünk, egy kissé elkényelmesedett királyfi, maga is szerencsét próbál: felcsap gondolásnak, vállalván, hogy utasokat szállít a szigetvilágban, s közben feltérképezi és meghódítja az ismeretlen vizeket. Csakhogy ez a mesterség nem olyan egyszerű ám: az utasok erősen próbára teszik a gondolás türelmét és találékonyságát. Itt van például Öcsém, a Macska. Uralkodni szeretne, ezért olyan szigetet keres, ahol csak őrá várnak. Villő, a Sellő viszont tudja, hova igyekszik: a Mágikus Iszap-szigeten remél gyógyulást találni. Vényusz pedig, a lenyűgöző külsejű húsvéti nyúl színészi babérokra tör. A békés vizeket ráadásul időnként vihar kavarja, s ilyenkor a gondolás felel az utasok épségéért. A történet végére aztán kiderül, hogy hősünk megfejti-e a Tó titkát, és az is, hogy hogyan alakul utasainak sorsa Labirintó vizein.

A Labirintó nemcsak fordulatos kalandregény, hanem kifordított tündérmese és vicces állatmese is, különleges nyelvi humorral gazdagítva.

Címkék: Kertész Erzsi

Szólj hozzá!

hv1.jpghv2.jpghv3.jpg

Hanga és a lényegrablók (Hanga és Várkony I.)

Ugye emlékeztek még költészet napi íróvendégünkre, Mészöly Ágira. Kétszer is járt már nálunk, s mindkét alkalommal olyan légkört teremtett, hogy a hallgatóság azonnal a barátságába fogadta. Most kiskamaszoknak, 4-6. osztályosoknak írt krimisorozatát ajánlom figyelmetekbe. A kezdőmondatok sokat elárulnak a könyvekről:

"- Unatkozol, Jónás Várkony? - Éva néni hangja lágyan simult a természetismeret óra csendjébe. Várkony szokásához híven unatkozott. A suliban leginkább unatkozni szokott. Főleg természetismeret órán. Éva néni hangja ugyanis álmosító volt, a burgonya felépítése pedig... nos, a burgonya felépítése nem volt annyira érdekes, hogy Jónás Várkony képes legyen fél percnél tovább összpontosítani rá. Nem mintha bármi baja lett volna a burgonyával. Ha a tányérján látta petrezselymesen vagy pürének törve, kifejezett érdeklődéssel fordult a burgonya felé."

Várkony hamarosan megismerkedik új osztálytársával, Hangával, és indulhat a csöppet sem unalmas nyomozás az iskolában folyó "sötét ügyletek" okának felderítésére. 

Tavaszi divatőrület (Hanga és Várkony II.)

„Várkony, ne unatkozz már ilyen látványosan! – lökte oldalba padtársát Sárlóki Hanga, a Kövesparti Általános Iskola ötödik bé osztályának tanulója. – Éva néni már negyedszer néz ránk. A következő alkalommal megint jön a szokásos…
- Na és? Legfeljebb kiküld – vonta meg a vállát Várkony. – Legalább végre történik valami.
- Persze, történik – suttogott mérgesen a lány. – Te még mindig nem vagy képes meghaladni egy átlagos cserebogár gondolkodási szintjét? Mégis, mi történne? Kapsz egy igazolatlan órát, a mamád pedig kioszt rád három nap szobafogságot, és esélyünk sem lesz, hogy holnap délután bebuszozzunk a városba!”

Már megint – vagyis még mindig – unalmas az iskola Várkonynak. De ebben a kötetben megnyílik a Különleges Holmik Boltja, amitől a világ egyszeriben nagyon érdekessé válik.

Várkony és a könyvtár réme (Hanga és Várkony III.)

A sorozat III. kötetének kezdetén a természetismeret órán vagyunk ismét:

„Éva néni hatalmas, színes kartonlapokkal és egy kosárnyi kivágott képpel érkezett a hétfői természetismeret órára.
- Tudom, hogy alig egy hónap van már csak az évzáróig, és azt is tudom, hogy mindenki alaposan elfáradt mostanára – köszöntötte a Kövesparti Általános Iskola ötödik béseit. – Épp ezért úgy gondoltam, hogy feldobom az utolsó heteinket!
- Na, már csak ez kellett! – súgta Hangának félig a padon feküdve Várkony. – Azt hittem, végre békén hagynak!
- Neked semmi nem jó, Jónás Várkony! – csóválta a fejét a lány. – Január óta azt hallgatom, hogy meghalsz az unalomtól Éva néni óráin. Most meg, amikor egy kis izgalmat…”

És újabb nyomoznivalója akad a két főhősnek, mert a kövesparti könyvtárban érthetetlen dolgok történnek. Furcsa művésztársaság szállja meg a könyvtárral szomszédos régi mozitermet…

Legyetek részesei ti is az izgalmaknak és a kövesparti iskola életének! Olvassátok el mindhárom könyvet a könyvtárból!

A könyvsorozatot a Cerkabella Kiadó jelenteti meg, 2015-től.

Címkék: Mészöly Ágnes

Szólj hozzá!

Az idén is részt veszünk a nemzetközi könyvjelzőcsere programban a 3.a, 5.a, 6.b rajzolni szerető diákjaival. 
Most a véletlen és az iskolakönyvtárosok szövetsége hongkongi és horvátországi iskolásokkal hozott össze bennünket. Nagyon szép, színpompás, hátoldalukon angol szöveggel ellátott könyvjelzőket kaptunk mindkét helyről, és nekünk sem kell szégyenkezni, mert igazán mesés könyvjelzőket alkottunk. Mi a készítők arcképével egészítettük ki az ajándékunkat. Reméljük, örömet szerzünk velük a külföldi gyerekeknek.

A 3.a könyvjelzői Hongkongba mentek:
3_a_konyv.jpg
Az 5.a és 6.b könyvjelzői Horvátországba mentek:
5_a-6_bkonyvjelok.jpg
A hongkongiaktól kaptuk:
hong_kongbol_2016.jpg
Horvátországból ezeket kaptuk:
horvatorszagiak_2016.jpg

Címkék: könyvjelző nemzetközi könyvjelzőcsere

Szólj hozzá!

img_1338_collage.jpg

Címkék: népmese napja 30kép iskolaikönyvtár 30kép5

Szólj hozzá!

30.
szeptember

Egy jó tanács

kkt  |  Szólj hozzá!

ha_rovid_az_eszed.jpg

Címkék: jótanács 30kép iskolaikönyvtár 30kép4

Szólj hozzá!

Az én kettős életem: 
a.) "A viharsarokban" - ilyenkor szeptemberben tankönyvekkel hadakozva.
b.) "A játszótéren" - a Szitakötő szakkörön.

konyvtaros_igymegugy.jpg

Címkék: könyvtáros 30kép iskolaikönyvtár 30kép3

Szólj hozzá!

27.
szeptember

A legjobb zug...

kkt  |  Szólj hozzá!

A mi könyvtárunk úgy egészében az iskola legjobb zuga sokak szerint. :)
A könyvtáron belül talán a mesés polcok melletti fotel... 

legjobb_zug.JPG

Címkék: 30kép iskolaikönyvtár 30kép2

Szólj hozzá!

Egy nap késéssel mi is csatlakozunk ahhoz a kampányhoz, amely az iskolai könyvtárakat mutatja be, naponta egy képpel. A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet az iskolai könyvtárak nyújtotta lehetőségekre, a jó gyakorlatokra és a problémákra.

A következő 30 napon tehát 1-1 képet közlünk a meghirdetett tematika szerint. Igyekezni fogunk a valósághoz hűen bemutatni a hol nyüzsgő, hol csendes, sokszor rumlis, de élettel teli könyvtárunkat. Funkcióját, sikereit és problémáit egyaránt.

Az első nap témája: Lépj be! 

lepj_be.JPG

Címkék: bejárat 30kép iskolaikönyvtár 30kép1

Szólj hozzá!